@
Ο ιστοχώρος είναι υπό κατασκευή
γιαυτό κάποιοι σύνδεσμοι μπορεί
να μην λειτουργούν!!!
ΕΠΑΛ- ΤΕΕ ΛΑΥΡΙΟΥ, ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ 2007- 2008 Πρόγραμμα θεατρικής αγωγής με τίτλο «Το “εγώ” και το “εσύ” γίνονται “εμείς” μέσα από τη θεατρική πράξη» 1) Με ποια αφορμή ξεκίνησε το πρόγραμμα; Οι μαθητές του πρώην ΤΕΕ και νυν ΕΠΑΛ Λαυρίου έχουν βιώσει επί σειρά ετών πάσης φύσεως απαξίωση, τόσο εντός όσο και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να αισθάνονται περιθωριοποιημένοι και να έχουν πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ως εκ τούτου και η συμπεριφορά τους προκύπτει από την εικόνα που νομίζουν ότι έχουν σχηματίσει οι άλλοι για τους ίδιους: σαν μορφή άμυνας επιλέγουν την απομόνωση και την εχθρική στάση, επιδεικνύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μία ψευδή αυτονομία. Κρίναμε σκόπιμο, λοιπόν, να τους δοθεί η ευκαιρία να εξερευνήσουν τις δυνατότητές τους έξω από τα στενά πλαίσια των σχολικών δραστηριοτήτων και να μάθουν πώς να λειτουργούν σε συνθήκες συνεργασίας, τονώνοντας ταυτόχρονα την αυτοεκτίμησή τους. 2) Ποιο πρόγραμμα δράσεων ακολουθήσαμε; Η πρώτη απόπειρα θεατρικής έκφρασης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του σχολικού εορτασμού για την 28η Οκτωβρίου 1940, με ολιγόλεπτα σκετσάκια που διαδραματίζονταν σε μια αθηναϊκή αυλή της εποχής εκείνης. Ο ελληνοϊταλικός και μετέπειτα ελληνογερμανικός πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και η Απελευθέρωση περνούν μέσα απ’ τα μάτια των θεατών άλλοτε με γλυκόπικρο χιούμορ και άλλοτε με δραματική ένταση. Οι ήρωες- κάτοικοι της μικρής αυλής παρουσιάζουν τους αγώνες και τις θυσίες του μέσου Έλληνα, τις απόψεις του για τα γεγονότα, τις ελπίδες και τους φόβους του για το μέλλον. Αν και στην αρχή οι συμμετέχοντες μαθητές είχαν πολλές αμφιβολίες για την έκβαση του έργου και για τη θεατρική αρτιότητα της ομάδας μας, οι προσπάθειές τους όχι μόνο δικαιώθηκαν, αλλά και στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία! Αμέσως μετά άρχισαν να συζητούνται οι πρώτες σκέψεις για το «ανέβασμα» μιας δεύτερης θεατρικής παράστασης πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων, ώστε να πάρει οριστική μορφή το θεατρικό σχήμα του σχολείου που θα προγραμματίζει και θα παρουσιάζει έργα επί σκηνής. Η παράσταση που αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε ήταν μια διασκευή του έργου «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Καρόλου Ντίκενς. Με εμφανή την κωμική διάσταση του έργου και με οδηγό την πρόσφατη πρώτη τους επιτυχία στο σανίδι τα παιδιά της θεατρικής ομάδας έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και έλαβαν για άλλη μια φορά τα εύσημα τόσο από τους συμμαθητές τους, όσο και από τους ενήλικες (εκπαιδευτικούς, γονείς κτλ) Αξιοποιώντας την προηγούμενη εμπειρία μας αρχίσαμε την προετοιμασία για την παρουσίαση του τρίτου και τελευταίου μας θεατρικού έργου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων λήξης των μαθημάτων. Αξίζει να πούμε, ότι για τους μαθητές μας, η συμμετοχή και μάλιστα με επιτυχή αποτελέσματα σε τρία θεατρικά δρώμενα κατά τη διάρκεια μίας- και μάλιστα της πρώτης- σχολικής χρονιάς εφαρμογής του προγράμματος θεατρικής αγωγής μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον αξιοθαύμαστη! Για τελικό έργο επιλέχτηκε η «Λυσιστράτη» του αρχαίου κωμωδού Αριστοφάνη. Συζητώντας ωστόσο με τη θεατρική ομάδα διαπιστώσαμε ότι το ανέβασμα μιας κλασικής αττικής κωμωδίας παρουσίαζε ιδιαίτερες δυσκολίες τόσο για τους συμμετέχοντες μαθητές, όσο και για το ασυνήθιστο σε παρόμοια θεάματα κοινό του σχολείου. Εξάλλου, η έννοια και η πεμτουσία της αττικής κωμωδίας ήταν και είναι η επικαιρότητα, προκειμένου να διατηρεί τη δηκτική διάθεση και τον κοινωνικό/ πολιτικό προβληματισμό της. Έτσι τελικά οι ρόλοι μοιράστηκαν στο πλαίσιο ενός αναπροσαρμοσμένου αριστοφανικού έργου που, αυθαίρετα είναι αλήθεια, ονομάσαμε «Σύγχρονη Λυσιστράτη». Εν μέσω αντιδράσεων (κυρίως από τους άρρενες πρωταγωνιστές για τη «φεμινιστική» τάση του έργου) και εν όψει των τελικών διαγωνισμάτων και των πανελλαδικών εξετάσεων τα παιδιά για άλλη μια φορά αντεπεξήλθαν και δικαίωσαν τους εαυτούς τους και την ομάδα τους. Μάλιστα, την τρίτη αυτή παράσταση είδαν και καταχειροκρότησαν όχι μόνο τα παιδιά του σχολείου μας, αλλά και το Λύκειο και Γυμνάσιο Λαυρίου, καθώς και μαθητές του ΕΠΑΛ- ΤΕΕ Μαρκοπούλου Ωροπού. 3) Ποιοι συγκροτούσαν τη θεατρική ομάδα; Καθηγητές: Αβούρη Αναστασία, φιλόλογος (ΠΕ 02) Λεβαντή Ζωή, αγγλικής φιλολογίας (ΠΕ 06) Νικολακάρου Ελένη, μαθηματικός (ΠΕ 03) Η επιμέλεια και η διασκευή των κειμένων ανατέθηκαν στη φιλόλογό μας, Αβούρη Αναστασία. Μαθητές (ηθοποιοί): Α’ Τάξη Μαρκομιχάλη Άλκηστις Κόκορη Ελευθερία- Ιλιάνα Ανδρεόλα Μερόπη Βαρθαλίτη Βαρβάρα Γιαλιά Σίσσυ Ροβόλα Βάλια Βασιλείου Άννα Ασλάνης Μάνθος Ατματσίδης Παναγιώτης Σκολινού Καλλιόπη Λαμπρούσης Παναγιώτης Στουραΐτου Χαρούλα Σκρέλα Ιουλιάν Εσέρογλου Χρυσόστομος Αβραμίδης Σάββας Εφραίμογλου Αλέξης Ράπτης Δημήτρης Β’ Τάξη Πρίφτης Αύγουστος Σίνης Κώστας Ομπέρστ Μιχάλης Μπουλούτσου Ιωάννα Χατζημιχαηλίδης Δημήτρης Αντωνόπουλος Παναγιώτης Χελιώτη Γιώτα Ναούμ Βιβή Γ’ Τάξη Τσάμη Γιάννης Βούκουτας Γιώργος Συνεργάστηκαν οι μαθητές: Λυρόπουλος Παύλος (σκηνικά) Χατζημιχαηλίδης Δημήτρης (σκηνικά) Φισέκου Κώστας (σκηνικά) Τσούνης Θοδωρής (ήχος) Ευχαριστούμε το Διευθυντή του σχολείου κο Χαραλάμπους και το σύλλογο καθηγητών για τη συμπαράσταση και την… υπομονή τους! Ιδιαίτερες ευχαριστίες επίσης οφείλουμε στον υπεύθυνο πολιτιστικών προγραμμάτων Ανατολικής Αττικής, κο Γκόβα Νίκο, για τις πολύτιμες συμβουλές και την πολυποίκιλη υποστήριξη που μας προσέφερε.
"ΤΟ
ΕΓΩ
ΚΑΙ ΤΟ
ΕΣΥ
ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΜΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ"